Sabtu, Oktober 02, 2010

Tidur yang terganggu: si kurapkah itu?

2 Oct 2010
3.05am
Sabtu

Terdengar bunyi pelik. Macam bunyi ayam belanda pun ada.Aku ingatkan mimpi. Aku terjaga dari tidur. Dengar lagi bunyi itu. Ku fikirkan kucing-kucing di luar sedang berkelahi, tapi ini lain. Hati berdebar. Pagi2 buta dengar bunyi pelik,mau tak cuak. Teringat cerita2 momok kat tv. Dah besar begini pun mahu berimaginasi begitu. Ohh.. Mau intai atau tidak. Bunyi lagi, anjingkah itu?

Oleh kerana perasaan ingin tahu melebihi segalanya. Aku beranikan diri pergi ke dapur untuk mengintai. Sebab bunyi tersebut datangnya dari situ. Bunyi pelik terus kedengaran. Dan aku nampak 2 ekor anjing sedang melolong. Yang seekor sedang membaham dan menggonggong sesuatu. Hati aku berdebar-debar tatkala melihat sesuatu itu. (hati kuat mengatakan itu adalah kucing.hati tiba2 teringat pada si kurap,senget dan putih)

Aku menjerit..hanya dalam hati. Berdoa dalam hati,semoga yg digonggong itu bukan kucing. Kemudian 2 ekor anjing tsebut pergi,terlindung di sebalik blok. Aku tergamam ..dalam beberapa minit, pak guard datang menghalau anjing2 itu. Dah jauh baru nak halau. Pak guard pun penakut jugak. Tapi mana mungkin anjing boleh masuk dalam kawasan apartment ini. Ini kejadian pertama berlaku sepanjang aku tinggal di sini.

Timbul perasaan benci dengan anjing. Ku harap perasaan itu tidak akan berpanjangan. Mungkin terkesan dengan apa yang aku lihat sebentar tadi. Aku sambung tidur semula. Tapi mata tak mahu lelap. Asyik terfikir nasib si kurap. Harap2 itu bukan dia. Hati aku sebak, sakit dan terkilan tak dapat merawat dia siang tadi.

Lantas ku ambil wuduk dan sujud kepadaNya. Aku tak mahu sia-siakan kesempatan ini kerana mungkin ini peluang yg Dia beri lantaran diri yang selalu alpa. Aku berdoa agar apa yang aku lihat tadi bukan seperti apa yang aku bayangkan.

Hati sedikit tenang. Mahu lupakan kejadian tadi.
4.20am sambung tidur.

4 ulasan:

  1. harap-harap bukan kurap, senget, putih dan mana-mana kucing yerk :(

    BalasPadam
  2. sama la,harap2 bukan dari anak2 angkat kamu juga bukan mayau2 lain2

    BalasPadam
  3. Ala ciannya..

    Harap2 juga bukan anak angkat Cik Siti atau mane2 kucing. :(

    BalasPadam
  4. SAPE LA AGAKNYA TU YER...HARAP2 BUKAN SI SENGET

    BalasPadam

~~mari mengomel ramai-ramai~~