Isnin, September 20, 2010

Kembali bertugas seperti biasa



Assalamualaikum & selamat pagi..

Tak lupa juga ucapan selamat hari raya kepada semua pembaca blog ini terutamanya kepada ANIMAL LOVER.

Cerita kelmarin....

9.45 am....Ahad

Pergi rumah ruby amik hamster dan piq-piq....thanks to ruby sebab sudi jaga budak-budak tu..

10.30 am....

Sampai je rumah dengan penuh semangat, perkara pertama yang aku paling dan ingin lihat ialah SENGET dan farmville aku. Malangnya semangat aku telah luntur,punah,ranah sama sekali. Senget takde, yang ada putih je. Puas cari di kawasan sekitar, senget tidak kelihatan. Nampaknya hanya bagi makan pada putih je. Putih makan dengan lahap. Bekas air dah kering..Kesian diaekor...entah apa yang dimakan sepanjang 12 hari ketiadaan aku..putih makan sekor-sekor (sorang-sorang) la nampak gayanya...

10.40 am....

Angkat beg & barang kat kete...segala macam yang ada semua mak aku suruh angkut balik sini..antaranya ialah...

Pisang - 3 tandan..haa..amik kau..nasib baik kete x muat..1 tandan lagi tinggai kat rumah..tapi aku amik 2 sikat je bw balik umah, yg selebihnya dah diagihkan pada kakak2 kat sg way..

Kuih-muih, biskut raya, kek, daun sireh (utk cuci mata katanya, kt sini mana nak cari daun sireh..hehe). Nasib baik la rambutan & durian tak berbuah...kalau tak..haruuuuu....

Dan yang paling best, dapat tapau tapai pulut yang mak aku buat...ermmm..mabeless ~~


10.55 am....

Macam mana pulak dengan FARMVILLE? hancur punah ranah jugak le jawabnya. Nasib baik la ros kuning masih segar seperti biasa. Berbunga banyak, banyak pucuk baru dah kuar. Pokok-pokok lain seperti daun kari, pokok cili, lidah buaya dan kaktus ada yang mati kekeringan..huh, kesian..



Tapi, bunga 5 tahun maintain lagik....hahaha




2.45 pm....

Masa aku nak keluar untuk pergi beraya, terdengar suara senget mengiaw..nampak dia kat bawah kete kancil, panggil-panggil tak kuar pun..last-last aku pergi dekat kete tu, ku tarik kaki senget..senget macam takut-takut dan blurr... Agaknya dia dah tak kenal & cam bau dan suara aku kot. Maklum la dah lama tak jumpa kan..kesian senget...terus aku bagi senget makan dan lepas tu......haishh..ni yang tak best ni...leher senget ada 2 lubang bisul yang dah pecah..luka bisul tu masih basah dan masih ada nanah. Teringat masa pagi sebelum balik kampung hari tu, nampak ada 1 lubang bisul baru pecah, sempat aku tekan-tekan bagi nanah tu kuar then letak ubat. Banyak nanah & darah kuar..Lepas tu aku tak boleh tunggu lagi, terus aku balik kampung bersama 3 anak buah yang lain. Berdoa je semoga luka senget tu cepat sembuh.


Lepas senget habis makan, ku dukung masuk dalam rumah, belek-belek leher dia. nanah kering melekat kat bulu berkuping-kuping jadinya..bisul tu kat bawah leher..macam mana senget nak menjilat..cuci-cuci sikit pastu letak minyak gamat..senget diam je, senang keje aku. Badan senget nampak kurus sikit.. 12 hari kauuu.. kalau kita tak makan 12 hari tak mati kebuluran ke namanya..



Ok, settle...baru boleh teruskan misi pergi beraya....

11.30 pm....

Balik dari beraya, baru park kete dah dengar suara senget yang nyaring tu .. " ngeawwww....!! ngeawww....!! dan kami berjalan seiring dan sejalan menuju ke muka pintu rumah...

12.15 am....

Dan aku pun dapat tidur dengan senang hati.. ~~

Nota buku lali - berat naik 2kg, start posa ganti dan posa 6 lah....

Cerita semalam....

10.20 pm....Isnin

Tengah bagi makan kat senget & putih, datang pulak sekor ni..aku ingatkan adik sebab wana bulu lebih kurang sama..bila perhati betul-betul ternyata bukan adik..kucing lain ni..ada stokin kontot kat kaki..badan pun besar sikit.. comel la pulak muka dia.

Tengok dia menyembur kat sapa tu? Haha..


Yang ni putih...jalan stail lenggang lenggok mak limah..bila disentuh badan dia terus terjelepok...alahai..macam patah pinggang pulak..tu tengah duk usha kucing baru datang tadi..garing pulak tu...


Terima kasih sebab sudi menjengah blog aku yang tak seberapa ni. Banyak lagi kisah menarik mengenai kucing-kucing terbiar kat kampung. Insyaalllah ada masa akan di update sikit-sikit..sabar ye :)

sekian.....

5 ulasan:

  1. cute kucing yang sedang marah tu.
    reowwwwwwwwwww

    ala cian senget. semoga cepat sembuh ye

    BalasPadam
  2. yeay senget dah dijumpai!! ciannya senget mmg nampak susut badannya tuh :(

    pendatang baru itu sgt comel!

    si putih tu jantan ke betina ekk?

    BalasPadam
  3. Siti, senget kene gigit kut. Sebab selalunya kucing kalau kene gigit ngan kucing lain, dia jadi bengkak dan bernanah kt dalam. Luka gigit selalunya nampak la berlubang skit. Tapi ade gak yang invi. Yang tak nampak tu selalunya gigitan yang dh lama. Harap2 senget tak apa2. Try minyak gamat la. Cian senget, mesti sakit berdenyut2 tu... Semoga cepat sembuh ye sayang.

    Si putih tu comel la. Bersih je nampak walau pun kucing jalanan. Yang budak baru tu pun mukanya manis. kawan elok2 na... jaga rumah kak siti baik2. Jangan bagi hadiah yang bukan2 taw... cian kak siti penat angkat pisang bertandan2 tuh... hehehe Mesti meriah boot kete Siti...

    Yang paling sedih sekali pokok Cik Siti la.

    BalasPadam
  4. ME - mana tak marah..putih tu saje nak mengusik dia..senget budak baik dan kuat..mesti cepat sembuh munye..

    MM - susut,kurus,comot,bucuk macam sume ade..pendatang baru itu memang comel,mata besaq..putih tu betina..

    chika - boleh jadi jgk sebab senget selalu bergaduh dgn kucin lain.jenuh cik siti simbah air pun xnak bersurai gak.dulu la..skrg dh x nmpk dia bgaduh lagi..dh insaf agaknya.tghr td nyaris2 senget nk bg hadiah..siap kuis2 lantai umah cik siti..seb baik sempat halang..haha..terbantut hajat dia..
    pokok?? ermm..redha jelah.. sob sob :'(

    BalasPadam
  5. Hehehe Alhamdulillah. elokla pencen bergaduh tu. hehehe

    BalasPadam

~~mari mengomel ramai-ramai~~